Η οικονομική αιτία των χαζών εγχειριδίων οδηγιών

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί μερικά, ουσιαστικά όλα, τα εγχειρίδια οδηγιών για ηλεκτρονικές συσκευές και όχι μόνο έχουν μέσα χαζές οδηγίες του στυλ “Απαγορεύεται η κατάποση” ή “Η χρήση του λαδιού του κινητήρα για μαγείρεμα είναι επικίνδυνη για τους ανθρώπους”;

Εντάξει το παράκανα λίγο, αλλά είμαι σίγουρος ότι όποιος έχει διαβάσει ποτέ ένα εγχειρίδιο οδηγιών, σίγουρα έχει παρατηρήσεις μερικές χαζές οδηγίες που δεν θα έπρεπε να έχουν λόγο ύπαρξης.

Κι όμως έχουν.

Πάμε σε μια ιστορία. Ένας κύριος στην Αμερική (λόγω προσωπικών δεδομένων το όνομά του δεν είναι διαθέσιμο) αγόρασε ένα τροχόσπιτο, από τα αμερικάνικα που δεν είναι ρυμουλκούμενο αλλά αυτοκινούμενο, σίγουρα τα έχετε δει σε ταινίες. Το συγκεκριμένο είχε (μιλάμε για εποχές 1970 περίπου) το τότε νέο χαρακτηριστικό του Cruise Control.

Για όποιον δεν το ξέρει (λογικό εδώ δεν το έχουμε) το Cruise Control είναι μια λειτουργία που κρατάει την ταχύτητα του αυτοκινήτου σταθερή, έτσι ώστε ο οδηγός να ξεκουράζει τα πόδια του στα μακρινά ταξίδια. Στους τεράστιους αμερικάνικους δρόμους και για τους ανθρώπους που συνηθίζουν να κάνουν τέτοιες τεράστιες διαδρομές, είναι πολύ χρήσιμο χαρακτηριστικό, ειδικά για ένα τροχόσπιτο.

Ο κύριος, λοιπόν, αγόρασε το τροχόσπιτο και ξεκίνησε, μόνος του ευτυχώς (θα δείτε γιατί ευτυχώς) για μια εκδρομή για να βρει τους φίλους του για ψάρεμα (είναι ένα κομμάτι της ιστορίας που δεν είναι  επιβεβαιωμένο. Γενικά οι πηγές δεν συμφωνούνε γιατί ξεκίνησε το ταξίδι του, αλλά είναι μάλλον δευτερεύουσας σημασίας). Βγαίνοντας σε αυτό που εμείς θα λέγαμε Εθνική Οδό και οι αμερικάνοι πιο απλά Highway, ο κύριος έβαλε το Cruise Control στα 30 μίλια την ώρα (περίπου 60 χλμ την ώρα) και έφυγε από την θέση του για να πάει πίσω και να φτιάξει καφέ.

Τώρα για όποιον δεν το κατάλαβε, τα αυτοκίνητα, ακόμα και αυτά που διαθέτουν Cruise Control, ούτε σήμερα, ούτε προφανώς το 1970 δεν διέθεταν σύστημα αυτόματου πιλότου. Το Cruise Control κρατάει την ταχύτητα σταθερή, όχι το τιμόνι. Απόλυτα συνεπές λοιπόν το γεγονός ότι το τροχόσπιτο βρέθηκε σε αφύσικη στάση εκτός δρόμου.

Ο κύριος έκανε μύνηση στην εταιρεία που το κατασκεύασε και κέρδισε ένα νέο τροχόσπιτο και 1.700.000,00 $ σαν αποζημίωση (Ιατρικά έξοδα και ψυχική οδύνη) επειδή η εταιρεία έγραφε μεν ότι το Cruise Control κρατάει μόνο την ταχύτητα σταθερή, αλλά ΔΕΝ έγραφε ότι δεν μπορούσες να αφήσεις το τιμόνι ενώ το Cruise Control ήταν ενεργό.

Και ναι, στην Ελλάδα μια τέτοια μύνηση δεν θα είχε γίνει καν δεκτή, όχι να κερδίσει, αλλά στην Αμερική και σε πολλές χώρες της Ευρώπης, η αυστηρή ερμηνεία του νόμου θα έδινε δίκιο στον κύριο.

Για αυτό λοιπόν οι εταιρείες φτιάχνουν αυτά τα εγχειρίδια οδηγιών. Γιατί ακόμα κι αν είσαι καθυστερημένος, αυτές οφείλουν να σου πουν να μην είσαι, γιατί αν δεν στο πούν, κινδυνεύουν να το πληρώσουν ακριβά…

Νάσος Μάμαλης, Οικονομολόγος

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published.