Διάβασα την Πέμπτη 18 Οκτωβρίου ένα άρθρο για το εξής:
Περίπου 20 καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής αποφάσισαν και για ένα διάστημα 5 ωρών πέτυχαν να αποκλείσουν τον Ρουβίκωνα από το “Στέκι” του στην Φιλοσοφική. Υπάρχει μάλιστα και η σχετική φωτογραφία, απάντηση στην αντίστοιχη του Ρουβίκωνα:
Εδώ βλέπετε της φωτογραφία των καθηγητών
Και εδώ την αντίστοιχη του Ρουβίκωνα
Αρχικά να ξεκαθαρίσω το εξής. Θεωρώ ότι ο Ρουβίκωνας και κάθε παρόμοια πολιτική οντότητα, ή οντότητα με πολιτική κίνητρα, δεν έχει θέση σε Πανεπιστήμιο. Και ναι, πιστεύω ότι οι Φοιτητικές Παρατάξεις δεν θα έπρεπε να έχουν θέση στα Πανεπιστήμια και ήμουν μέλος σε μια και μάλιστα αρκετά ενεργό.
Από εκεί και πέρα, είμαι επίσης κάθετα ενάντιος στην κατάληψη οποιουδήποτε δημόσιου χώρου για τον οποιοδήποτε λόγο. Οι δημόσιοι χώροι είναι εκεί για να είναι δημόσιοι και όχι για να τους καταλαμβάνει ο οποιοσδήποτε και να εμποδίζει την πρόσβαση και την χρήση τους από όλους.
Συμφωνώ ότι πρέπει να φύγει ο Ρουβίκωνας (και όχι μόνο) από την Φιλοσοφική (και όχι μόνο); Φυσικά.
Συμφωνώ με την κίνηση των καθηγητών; Φυσικά και όχι.
Γιατί θα ρωτήσετε.
Αφενός η κίνηση των καθηγητών ήταν απλά ένα επικοινωνιακό τρικ. Ναι κατάφεραν να κρατήσουν τον χώρο ελεύθερο για 5 ώρες. Για την ακρίβεια, εμπόδισαν τον Ρουβίκωνα να τον χρησιμοποιήσει για 5 ώρες, άρα πρακτικά απλά άλλαξαν καταληψία. Αλλά τέλος πάντων. Αλλά μετά τις 5 ώρες; Ο Ρουβίκωνας απλά επέστρεψε. Μια τρύπα στο νερό.
Δηλαδή 20 άνθρωποι, πανεπιστημιακοί, των οποίων η ανθρωποώρα αξίζει, ή θα έπρεπε να αξίζει, αφάνταστα περισσότερο από ότι πληρώνεται, ξόδεψαν 5 ώρες από το χρόνο τους, για να βγάλουν μια φωτογραφία και να περάσουν ένα μήνυμα και κατά τα άλλα… μηδέν.
Δεν υποτιμώ την κίνηση, άλλωστε δεν ήταν χωρίς ρίσκο αφού κανείς δεν μπορεί να ξέρει την αντίδραση του Ρουβίκωνα σε αυτό. Επιπλέον λέγεται, δεν ήμουν παρών προφανώς για να γνωρίζω με βεβαιότητα, ότι υπήρξαν και απειλές εναντίον τους, στις οποίες δεν λύγισαν. Μπράβο τους σε αυτό, αλλά στο τέλος μετράει το αποτέλεσμα και το αποτέλεσμα ήταν… μηδέν.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω το εξής. Δέχομαι, δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω, ότι αυτοί οι 20 καθηγητές έκαναν ότι έκαναν από αγάπη στους φοιτητές τους και την εκπαιδευτική διαδικασία που λαμβάνει χώρα στην Φιλοσοφική. Αλλά εφόσον είναι τόση η αγάπη τους στους φοιτητές, θα μπορούσαν να την εκφράσουν λίγο πιο… πρακτικά ας πούμε. Πως;
- Να αλλάξουν το σημερινό σύστημα λειτουργίας των Πανεπιστημίων, όπου κάθε καθηγητής είναι κράτος εν κράτει και ουσιαστικά ακούνητος και ορίζει τι θα κάνει στο μάθημά του σαν ένας μικρός Θεός, μερικές φορές κάνοντας ξεκάθαρη κατάχρηση εξουσίας.
- Να βελτιώσουν τις υποδομές και την ασφάλειά τους, αναγνωρίζοντας επιτέλους ότι το άσυλο είναι άσυλο ιδεών και όχι εγκληματικών πράξεων. Δεν θέλετε να επιτρέπουμε στην Αστυνομία να μπαίνει στα Πανεπιστήμια; Δεν καταλαβαίνω γιατί, αλλά εντάξει ας μην το επιτρέπουμε. Ας φτιάξουμε ειδική Πανεπιστημιακή Αστυνομία, οι χώρες του εξωτερικού το κάνουν δεκαετίες τώρα, εμείς είμαστε πιο έξυπνοι και ξέρουμε καλύτερα;
- Να βελτιώσουν τα Προγράμματα Σπουδών και κυρίως τα Αντικείμενα σπουδών
- Να κάνουν τα Πανεπιστήμια χώρους έρευνας και καινοτομίας και όχι μηχανές μαζικής παραγωγής πτυχίων, όπως είναι σήμερα. Άλλωστε η αξία των πτυχίων πέφτει διαρκώς, όπως και η αξία ενός νομίσματος σε περίοδο πληθωρισμού.
- Να κοιτάξουν κάτω από το βάθρο της Τριτοβάθμιας Παιδείας και να αναγνωρίσουν ότι υπάρχει και η Δευτεροβάθμια και η Πρωτοβάθμια και να βοηθήσουν στην βελτιστοποίηση τους με προτάσεις. Άλλωστε, αν αυτοί δεν γνωρίζουν τις ελλείψεις και τα κενά των φοιτητών που μπορούν να διορθωθούν από νωρίς, ποιοι το γνωρίζουν;
Αυτές είναι λίγες προτάσεις που έβγαλα γρήγορα από το κεφάλι μου. Είμαι βέβαιος ότι αν 20 καθηγητές Πανεπιστημίου (και μάλιστα της Φιλοσοφικής) ξοδέψουν 5 ώρες για να συζητήσουν τι μπορεί να αλλάξει στην Παιδεία για να βελτιωθεί θα έχουν πολύ περισσότερες.
Νάσος Μάμαλης, Οικονομολόγος