Όταν στέκεσαι στη σκηνή του θεάτρου, πρέπει να έχεις την αίσθηση ότι απευθύνεσαι σε ολόκληρο τον κόσμο και πως αυτό που λες, όλος ο κόσμος πρέπει να το ακούσει.
Stella Adler
Ήταν ένα διαφορετικό Master Class… Όχι σαν αυτό που έχουμε συνηθίσει στους τηλεοπτικούς μας δέκτες. Ήταν ένα μάθημα και μια κατάθεση ψυχής από μια προσωπικότητα που πέρασε στη σφαίρα των σπουδαίων καλλιτεχνών, καθώς διαμόρφωσε την τέχνη, και συγκεκριμένα την όπερα, δίνοντάς της τη δική της πνοή. Μια παράσταση που με άφησε με κομμένη την ανάσα, καθώς παρακολουθούσα συγκινημένη την Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, την μετέπειτα Μαρία Κάλλας, να μας χαρίζει λίγη από τη μαγεία της.
Φαντάζομαι τι δέος θα αισθανόταν κάποιος νέος ανερχόμενος σπουδαστής, αν είχε την τιμή να τον διδάξει για λίγο καιρό και να μοιραστεί μαζί του τις γνώσεις και τις εμπειρίες του μια “μάστερ” της τέχνης της όπερας. Η Μαρία Κάλλας, σε μια περίοδο που η φωνή της είχε χάσει την παλιά της αίγλη και ήταν συντετριμμένη από το γάμο του αγαπημένου της, δεν εγκατέλειψε την αγάπη της για τη μουσική και την όπερα. Πήρε τη μεγάλη απόφαση να διδάξει κάποια μαθήματα στη φημισμένη σχολή του Τζούλιαρντ και με αυτό το γεγονός ως ορόσημο, ο Αμερικανός συγγραφέας Terrence McNally παρουσίασε την προσωπικότητα της Κάλλας, το σεβασμό της για τη μουσική, τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε τους δραματικούς χαρακτήρες κάθε όπερας και κυρίως την ελπίδα της να συμβάλει ξανά στην τέχνη με το αστείρευτο ταλέντο της.
Η Μαρία Ναυπλώτιου ήταν συγκλονιστική στο ρόλο της ως η σπουδαία Μαρία Κάλλας και έδωσε μια τόσο έντονη παράσταση μπροστά στα μάτια των θεατών, που ήταν λες και πραγματικά αντίκριζα μπροστά μου την ίδια την ντίβα της όπερας. Οι εναλλαγές στα συναισθήματά της ήταν τόσο αληθοφανείς που ο θεατής μπορούσε να νιώσει τον πόνο και την πικρία της ηρωίδας, η οποία αναγκάστηκε να παλεύει με τους κριτικούς και τους αντιπάλους της για να αποδεικνύει κάθε φορά την αξία της. Μέσα από την επαφή με τους μαθητές της, η σοπράνο αναλογίζεται τη ζωή της και η παράσταση μετατρέπεται σε έναν αυτοβιογραφικό μονόλογο: προβάλλουν στο προσκήνιο οι ανασφάλειες, οι δυσκολίες, που προέκυψαν μέχρι την τελική της καταξίωση, η απόρριψη από το χλευασμό που υπέστη για την αρχική της εμφάνιση, καθώς και ο τρόπος που αυτές την διαμόρφωσαν.
Τι πραγματικά, όμως γνωρίζουμε για την ανεπανάληπτη Μαρία Κάλλας; Ήταν μια γυναίκα με ένα μοναδικό ταλέντο: να σε μαγεύει με τη δύναμη της φωνής της και να σε συγκλονίζει με τη θεατρική – δραματική της παρουσία. Μια ντίβα με πάθος και πολύ πόνο στην καρδιά της, τον οποίο προσπαθούσε να τον εξωτερικεύσει μέσα από τα μάτια, τις εκφράσεις και φυσικά την απίθανη χροιά της φωνής της. Μεγάλωσε με μια καταπιεστική μητέρα, η οποία την προωθούσε όπου μπορούσε για να αναδείξει το ταλέντο της από πολύ μικρή ηλικία. Παρόλο, λοιπόν, που κατάφερε να αποδείξει από νωρίς την αξία της, δεν κέρδισε το σεβασμό και την εκτίμηση των συναδέρφων της, λόγω του σωματικού βάρους της. Η καριέρα της απογειώθηκε με το γάμο της με τον ευκατάστατο βιομήχανο, αλλά πολλά χρόνια μεγαλύτερό της, Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, ο οποίος την αγάπησε βαθιά και υπήρξε στην ουσία ο μέντοράς της. Γνωρίζοντας το μέγεθος του ταλέντου της Κάλλας, άσκησε καταλυτική επιρροή στην καριέρα της και την οδήγησε στην κορυφή του καλλιτεχνικού στερεώματος και στην παγκόσμια αναγνώριση.
Αυτό, όμως, δεν ήταν αρκετό για την Μαρία. Ήθελε να αρέσει, ήθελε να μπορεί να ερμηνεύσει ρόλους, οι οποίοι χρειάζονταν διαφορετικό σωματότυπο. Η εξαντλητική δίαιτα που επέβαλε στον εαυτό της έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και η ίδια εξελίχθηκε εκτός από μια σπουδαία σοπράνο και σε μια γοητευτική γυναίκα. Η δίαιτα, όμως, αυτή προκάλεσε και το μεγαλύτερο φόβο της: να μη χάσει την φωνή της. Η Μαρία Ναυπλώτιου, καθώς ερμήνευε τον απαιτητικό ρόλο της Κάλλας, κατάφερε να μεταδώσει όλα τα ανάμεικτα συναισθήματα που φύλαγε στην καρδιά της. Το σεβασμό και την εκτίμηση για τον προστάτη και σύζυγό της Μενεγκίνι, χωρίς να μπορέσει ποτέ να τον αγαπήσει, την αποστροφή της για το σώμα της και την επιθυμία της να γίνει επιθυμητή ως γυναίκα, έτσι ώστε να σταματήσουν τα πικρόχολα σχόλια πίσω από την πλάτη της.
Και κατάφερε να πετύχει μια μεταμόρφωση που της αναβάθμισε το κύρος και το γόητρο, ενώ παράλληλα γνώρισε τον άντρα που της σημάδεψε τη ζωή: τον Αριστοτέλη Ωνάση. Η Κάλλας τον ερωτεύτηκε παράφορα και για χάρη του εγκατέλειψε τη μουσική και την όπερα, ώστε να αφιερωθεί στις δικές του ανάγκες. Αγάπησε έναν άνθρωπο που δεν άντεχε την όπερα, την χρησιμοποίησε μόνο για να αναβαθμίσει την εικόνα του στους κύκλους της διεθνούς αριστοκρατίας και δεν αντιλαμβανόταν το ταλέντο της ούτε την ευαίσθητη ψυχοσύνθεσή της. Δύο τελείως διαφορετικοί κόσμοι και νοοτροπίες, που όμως δεν ενώθηκαν ποτέ με τα δεσμά του γάμου, καθώς ο Ωνάσης προτίμησε για σύντροφό του την πιο δημοφιλή χήρα της εποχής, την Τζάκι Κένvεντυ. Έτσι, την Κάλλας εκτός από την φωνή της την εγκατέλειψε και η ευτυχία της. Καθώς, λοιπόν, ακούει τους σπουδαστές της να ερμηνεύουν σπουδαία μουσικά κομμάτια, αναπολεί τη χαμένη της αίγλη και δόξα και αντιλαμβάνεται πόσο άδικα πληγώθηκε.
Η θεατρική παράσταση «Master Class», που έχει ανέβει στο Θέατρο Μικρό Χορν, είναι μια μοναδική εμπειρία που δεν πρέπει να χάσετε. Εκεί που τα λόγια τελειώνουν, αρχίζουν να αναβλύζουν τα συναισθήματα, και το συγκεκριμένο έργο είναι γεμάτο με την ομορφιά και την γοητεία της πολυσύνθετης Μαρίας Κάλλας.
Αλίκη Μελισσηνού
Πρέπει να είναι πράγματι εξαιρετική η ερμηνεία της Ναυπλιώτου στο ρόλο της αξέχαστης ντίβας.Πολυ εύστοχη η κριτική της Αλίκης Μελισσηνου και πολύ πειστική για κάποιον ο οποίος θα ενδιαφερόταν να παρακολουθήσει την παράσταση.Ελπιζουμε να συνεχιστεί για όλους εμάς που δεν έχουμε ακόμα προλάβει!
Καλήμερα σας και σας ευχαριστούμε για το πειστικό που σας προξένησε η κριτική της αρθρογράφου μας. Να σας ενημερώσω λοιπόν ότι από Οκτώβριο θα επαναληφθεί η παράσταση οπότε η κριτική της κ. Μελισσηνού αποτελεί την προοικονομία για το ερχόμενο φθινόπωρο.