Θεματική εβδομάδα, είναι αρκετή για την εξέλιξη των παιδιών μας;

Ένα κοινωνικό ζήτημα που συζητείται αυτήν την περίοδο είναι η Θεματική Εβδομάδα, η οποία αφορά την εκπαίδευση των παιδιών ως προς τη υγιεινή διατροφή, τον εθισμό και τις έμφυλες σχέσεις (η ισότητα των δύο φύλων). Συγκεκριμένα, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, τα σχολεία θα πρέπει να αφιερώνουν περίπου μια εβδομάδα για την εκπαίδευση των παιδιών του Γυμνάσιου ως προς τα παραπάνω θέματα. Το ερώτημα είναι το εξής: είναι αυτή η “καινοτομία” αρκετή για την καταννόηση των συγκεκριμένων τομέων από τα παιδιά;

Καταρχάς, πιστεύω ότι είναι μια αξιοσημείωτη προσπάθεια της κυβέρνησης να μορφώσει τα ελληνόπουλα σε δύο βασικούς τομείς για την προσωπική τους εξέλιξη. Η υγιεινή διατροφή είναι μέγας παράγοντας για την ψυχική και σωματική ευημερία των ανθρώπων. Πολλές αρρώστιες, ακόμη και θανατηφόρες όπως η επάρατη νόσος, έχουν συνδεθεί με την κακή διατροφή. Επιπλέον, η ενημέρωση για τους εθισμούς είναι μια σημαντική προειδοποίηση για τυχόν κινδύνους, με τους οποίους, τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή στο μέλλον και πως μπορούν να τους αποφύγουν.  Αυτό δεν σημαίνει ότι μετά την ενημέρωση, η πιθανότητα μελλοντικού εθισμού εξαλείφεται, αλλά τουλάχιστον μειώνεται και ακόμα, και αν παρά την ενημέρωση, κάποιος εθιστεί στο αλκοόλ ή στα ναρκωτικά θα είναι ο μόνος υπεύθυνος. Τέλος, οι έμφυλες σχέσεις εκτός του ότι μπορούν να συνδυαστούν με τον σεξουαλικό παράγοντα, μπορούν να είναι η αρχή της καταπολέμησης οποιουδήποτε είδους ρατσισμού.

Παρόλο αυτά, θεωρώ ότι τα παιδιά θα έπρεπε να ενημερώνονται γι’ αυτά τα θέματα νωρίτερα. Μπορεί τα παιδιά στο Γυμνάσιο, να έχουν αναπτύξει αρκετά την κρίση τους αλλά όσο νωρίτερα μαθαίνουμε κάτι τόσο καλύτερα αποτυπώνεται στο νου μας. Παραδείγματος χάρη, κάποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι μελλοντικές μητέρες πρέπει να προσέχουν τη διατροφή τους, γιατί επηρεάζεται το έμβρυο.  Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι αρκετά αργά για το παιδί του Γυμνασίου να μάθει να τρέφεται σωστά. Βέβαια, ποτέ δεν είναι αργά, αλλά όσο μεγαλώνουμε, οι κακές συνήθειες κόβονται δυσκολότερα. Για αυτό, θα πρότεινα μια πρώτη ενημέρωση να γίνεται στα μικρότερα παιδιά, ιδίως για τη σωστή διατροφή και τις έμφυλες σχέσεις, και μια δεύτερη ενημέρωση, πιο εμπεριστατωμένη στο Γυμνάσιο όπου τα παιδιά είναι ωριμότερα και μπορούν να σκεφτούν λογικότερα.

Επιπροσθέτως, με βάση το παραπάνω παράδειγμα, ίσως και οι γονείς θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται στην  Θεματική Εβδομάδα. Μην ξεχνάμε ότι το σπίτι μας είναι η κύρια επιρροή για τις τροφικές μας συνήθειες και για τους τρόπους συμπεριφοράς μας προς τον συνάνθρωπο μας, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ζωής μας. Εάν το παιδί μάθει για τη σωστή διατροφή αλλά οι γονείς είναι ανίδεοι ή δεν την υποστηρίζουν τότε η όλη προσπάθεια καταλήγει άκαιρη. Όπως επίσης, αν ένας γονιός είναι ρατσιστής και έχει, έστω και άθελα του, μάθει και το παιδί του να έχει τον ίδιο τρόπο σκέψης, τότε κατά πάσα πιθανότητα μία ενημέρωση δεν είναι αρκετή.

Επιπλέον, τουλάχιστον για τη σωστή διατροφή υπάρχει ήδη ένας μη κυβερνητικός οργανισμός που ασχολείται με αυτόν τον τομέα. Συγκεκριμένα, ο οργανισμός είναι το Ινστιτούτο Πρόληψις, ο οποίος έχει εφαρμόσει το Πρόγραμμα ΔΙΑτροφή, με το οποίο προσφέρονται καθημερινά υγιεινά γεύματα σε μαθητές κοινωνικοοικονομικών περιοχών, με κύριο δωρητή το Ιδρύμα Σταύρος Νιάρχος. Μια προσωπική μου σκέψη θα ήτανε το Υπουργείο Παιδείας να συνεργαστεί με το Ινστιτούτο Πρόληψις και ίσως να συνεργαστούν όχι μόνο για την ενημέρωση των μαθητών για τη σωστή διατροφή αλλά και για την υποστήριξη αυτού του σημαντικού προγράμματος που έχει ήδη βοηθήσει χιλιάδες παιδιά. Επίσης θα μπορούσαν να λάβουν υπόψη και να εφαρμόσουν το “ισλανδικό θαύμα” (για το οποίο θα συζητήσουμε σε προσεχές άρθρο), όπως είναι γνωστό, το οποίο έχει σαν στόχο την προστασία των έφηβων από τα τσιγάρα, το αλκοόλ και τα ναρκωτικά.

Με βάση τις παραπάνω προτάσεις μου θα ήθελα να μοιραστώ έναν προβληματισμό μου. Σύμφωνα με το σχέδιο του Υπουργείου εκείνοι που θα διεξαγάγουν τη Θεματική Εβδομάδα είναι οι καθηγητές. Είναι όμως αρμόδιοι οι καθηγητές να καλύψουν τα συγκεκριμένα θέματα εμπεριστατωμένα ή θα νιώσουν τα παιδιά σαν να μιλάνε οι γονείς τους και δε θα κατανοήσουν την ύψιστη σημασία των θεμάτων; (θα το θεωρήσουν το γνωστό «κήρυγμα») Μήπως θα ήταν καλύτερα να τους μιλήσουν ειδικοί επαγγελματίες, όπως διατροφολόγοι και ψυχολόγοι, που έχουν μελετήσει εμπεριστατωμένα τα συγκεκριμένα θέματα και γνωρίζουν πως θα μεταδώσουν στα παιδιά τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους (προσωπικές και επαγγελματικές); Συν τοις άλλοις, είναι δυνατόν το Υπουργείο να εισαγάγει ένα καινούριο σχέδιο και συγχρόνως να δηλώνει ότι δε θα καλύπτονται κρατικές δαπάνες; Πως είναι δυνατόν το Υπουργείο να επιβάλλει στα σχολεία να εισαγάγουν κάτι τόσο σημαντικό και από την άλλη πλευρά να το προωθεί τόσο πρόχειρα, χωρίς να παρέχει τα κατάλληλα εργαλεία και ανθρώπους;  Παρόλα αυτά, το πρόγραμμα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Επομένως, κατά την άποψη μου, υπάρχει ακόμα χρόνος για διορθώσεις.

Εν τέλει, η Θεματική Εβδομάδα είναι μια ελπιδοφόρα προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για την έγκαιρη ενημέρωση των παιδιών για σημαντικούς τομείς που επηρεάζουν ολόκληρη την ζωή μας. Η σωστή διατροφή είναι μέγας παράγοντας για υγεία μας, ο εθισμός μπορεί να έχει άσχημα αποτελέσματα σεπολλούς τομείς της ζωής μας (δουλειά, υγεία, προσωπική ζωή) και οι έμφυλες σχέσεις μπορούν να αποτρέψουν το ρατσισμό (για τον οποίο μιλήσαμε στο προηγούμενο άρθρο, όπως και για τον εθισμό) που πολλές φορές έχουν ακραία αποτελέσματα…

Σαράφη Βασιλική, Επικοινωνιολόγος – Κοινωνιολόγος

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *