Όλοι μας έχουμε έρθει σε επαφή, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο με τον χώρο της μουσικής. Σε όλους, στα παιδικά τουλάχιστον χρόνια, είχει μπει η ιδέα να γίνουν σταρ της ροκ, ή όποιας σκηνής τους άρεσε, ή ήταν δημοφιλής εκείνη την περίοδο.
Και μια μέρα, ακούγοντας μια ραδιοφωνική εκπομπή, μου ήρθε στο μυαλό η εξής ερώτηση. Ουσιαστικά, οι άνθρωποι που έχουν την μεγαλύτερη επαφή, αλλά και αυτοί που μπορούν να μας επηρεάσουν περισσότερο με την μουσική που παίζουν, είναι οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί. Οπότε…. Γιατί ξέρουμε τόσο λίγα για αυτούς;
Για τον λόγο αυτό, αποφάσισα να πάρω μια σύντομη συνέντευξη από τον παραγωγό της εκπομπής που άκουγα εκείνη την στιγμή και συγκεκριμένα τον Χρήστο Νάσκα, ή Mr. Floyd της εκπομπής Ροκοδρόμιο στον Rokha Radio.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τον χρόνο σου. Ξέρουμε ότι όλοι κάποτε θέλαμε να γίνουμε τραγουδιστές ή κάτι παρόμοιο. Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με το ραδιόφωνο;
Πάντα υπήρχε το ενδιαφέρον, χωρίς να ξέρω ακριβώς το λόγο. Στη δεκαετία του ’90 άκουγα Ατλαντίς όλη μέρα, και με μάγευε η δύναμη της επικοινωνίας μέσα από τη μουσική, τον παράγωγο και τον λόγο μέσα από αυτό. Πιστεύω ότι όλοι οι ακροατές έχουμε μια πολύ πιο προσωπική σχέση με τον παραγωγό, από ότι με τον εκάστοτε καλλιτέχνη. Άλλωστε, σε μια εκπομπή ραδιοφωνική, οι καλλιτέχνες αλλάζουν κάθε λίγα λεπτά. Ο Παραγωγός μένει. Από τότε έψαχνα τρόπους να εκφράζομαι μέσα από το ραδιόφωνο
Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζω πολλά από μουσική και ραδιόφωνο, πέρα από το να διαλέγω σταθμούς. Τι πρέπει να διαθέτει κάποιος, για να γίνει ραδιοφωνικός παραγωγός; Είναι δύσκολη ενασχόληση;
Σίγουρα δεν είναι τόσο απλό όσο το να βάζεις κομμάτια να παίζουν σε σειρά απλά. Άλλωστε η σχέση που έχεις με τους ακροατές σου δεν είναι ίδια με έναν DJ ας πούμε, χωρίς να υποτιμώ την δουλειά που κάνουν, φυσικά, έχεις πολλές δυσκολίες και αυτή και το γνωρίζω και εκτιμώ την δουλειά και την προσπάθεια που κάνουν. Ένας ραδιοφωνικός παραγωγός, εκτός από καλές επιλογές μουσικής, πρέπει να έχει διάθεση και να κάνει καλή παρέα στους ακροατές του… και αυτό ξέρετε βγαίνει στο μικρόφωνο. Σίγουρα απαιτούνται γνώσεις πάνω στο είδος της μουσικής που παίζει, καθώς και το ταλέντο να δένει τα κομμάτια μεταξύ τους. Αλλά η ψυχολογία του ακροατή δεν εξαρτάται μόνο από τα κομμάτια. Η ψυχολογία του ακροατή είναι μια προέκταση της ψυχολογίας και της όρεξης του παραγωγού και αυτό, εκτός από ευχαρίστηση, είναι και ευθύνη.
Κάποιοι σταθμοί, ειδικά οι low-budget σταθμοί, χρησιμοποιούν συχνά ένα απλό Playlist και αφαιρούν τον παραγωγό από την εξίσωση. Ποια είναι η άποψή σου για αυτό;
Δεν είμαι υπέρ του Playlist. Καταλαβαίνω ότι είναι μια καλή λύση για έναν απόλυτα εμπορικό σταθμό… όμως έτσι χάνεται η συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα και δεν επιτρέπει σε έναν ραδιοφωνικό παραγωγό να εκφραστεί. Πιστεύω, φυσικά μπορεί να κάνω και λάθος, ότι ο ακροατής δεν προτιμάει μια εκπομπή μόνο και μόνο για τα κομμάτια. Υπάρχουν τρόποι να τα ακούσει και μόνος του. Ο παραγωγός και η σχέση που χτίζει με τους ακροατές είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα του ραδιοφώνου. Όπως καταλαβαίνετε, δεν είμαι οπαδός της λίστας και θεωρώ ότι ο παραγωγός μέσα από τις μουσικές του ‘’συνομιλεί’’ κάθε φορά με τους ακροατές του και αυτή η συνομιλία, η σιωπηρή αλληλεπίδραση μπορείτε να πείτε, είναι κάτι που δεν μπορεί ποτέ να πετύχει μια απλή playlist, όσο καλά στημένη και αν είναι.
Άρα το να επεκταθεί ακόμα περισσότερο η χρήση των Playlist για σένα είναι κάτι το αρνητικό;
Όχι απλά αρνητικό. Το θεωρώ αυτοκτονικό για το ραδιόφωνο το να επεκτείνει σημαντικά την χρήση τους. Αν ακυρώσεις την ύπαρξη του παραγωγού, ποιο είναι το νόημα του ραδιόφωνου; Θα γίνει ένα youtube των FM. Σιγά τον πολυέλαιο…
Χρησιμοποίησες πριν μια έκφραση που μου άρεσε πολύ. Σιωπηρή αλληλεπίδραση. Πιστεύεις όντως ότι η επιλογή μουσικής δημιουργεί τέτοιου είδους σχέση με τον ακροατή;
Όχι μόνο το πιστεύω, το θεωρώ και αυτονόητο, η μουσική δημιουργεί συναισθήματα και φέρει αναμνήσεις. Κάθε τραγούδι που επιλέγει ο παραγωγός, η ζητά ο ακροατής, μας φέρνει στο μυαλό στιγμές από τη ζωή μας και συνδέεται με τα συναισθήματα μας, είτε μέσα από τη μουσική είτε από το στίχο. Η μουσική, όσο και αν έχει εξελιχθεί το ανθρώπινο είδος, ήταν και είναι ένας πρωτόγονος τρόπος επικοινωνίας. Τόσο με τους γύρω μας, όσο και με τον εαυτό μας. Ίσως τα συναισθήματα που μας προκαλούν μερικά κομμάτια να είναι η ειλικρινέστερη επικοινωνία που κάνουμε με το υποσυνείδητο μας. Είτε το αναγνωρίζουμε, είτε όχι.
Δεδομένης, λοιπόν, της επίδρασης που έχει η μουσική και ο παραγωγός στους ακροατές, οφείλουμε να βελτιώνουμε και να αναβαθμίζουμε συνεχώς την ποιότητα των εκπομπών. Τι θα ήθελες να δεις διαφορετικό στα σημερινά FM ραδιόφωνα;
Είναι ίσως αυτονόητο για εμάς αλλά το πρώτο πράγμα που θα άλλαζα είναι οι κουραστικές επαναλήψεις στην μουσική. Ένα τραγούδι είναι εμπορικό και σίγουρα θα παίξει λίγο περισσότερο, για όσο πουλάει. Αλλά η υπερβολή ποτέ δεν ήταν καλή και ούτε και εδώ είναι κάτι που πρέπει να γίνεται. Δεύτερον, και ξέρω ότι θα ακουστεί κάπως αυτό, θα έκλεινα το μικρόφωνο σε κάποιους που φαίνεται ότι δεν έχουν «δουλέψει» για να κάτσουν πίσω από αυτό. Το, «έχω ωραία φωνή» δεν σε κάνει ραδιοφωνικό παραγωγό. Η γνώση και η προσωπικότητα κάνει τον παραγωγό όχι μόνο η φωνή. Δεν λέω ότι δεν είναι σημαντική, είναι το «εργαλείο» με το οποίο πλησιάζουμε τους ακροατές, αλλά κανένας τεχνίτης δεν δουλεύει με μόνο ένα εργαλείο, έτσι δεν είναι;
Αυτό είναι σίγουρο… Θέλω να σε ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο σου και θα ήθελα να κλείσω την συνέντευξη με μια ερώτηση. Είσαι ένας άνθρωπος με μεγάλη μουσική γνώση. Υπάρχει κάποιος τραγούδι, ή ίσως κάποιος στίχος που πιστεύεις ότι σε χαρακτηρίζει;
A soul in tension is learning to fly, condition grounded, determine to try …Pink Floyd από τον δίσκο A Momentary Lapse Of Reason – 1987
Ακούγοντας τον ήχο των Pink Floyd θα σας αποχαιρετίσουμε και εκτός από τον Χρήστο θέλουμε να ευχαριστήσουμε και όλους εσάς που διαβάσατε αυτή τη συνέντευξη. Σίγουρα με μερικούς από εσάς θα τα πούμε μουσικά ακούγοντας το Ροκοδρόμιο.
Η εκπομπή Ροκοδρόμιο του Mr. Floyd είναι στο Rockha Radio κάθε Παρασκευή, 20:00 – 22:00. www.rockharadio.com