Παιδεία ίσον λιγότερη βία

Εδώ και δεκαετίες οι εγκληματολόγοι, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.α. προσπαθούν να εντοπίσουν τρόπους για την μείωση της εγκληματικότητας. Η πιο απλή, γρήγορη και σχετικά ανέξοδη λύση είναι η θέσπιση σκληρών ποινικών κυρώσεων όπως και ισχυρής αστυνόμευσης. Αυτή η λύση είναι που χρησιμοποιείτε σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Τα αποτελέσματα είναι πενιχρά διότι:

  • Δεν μπορεί ο κάθε πολίτης να έχει και ένα αστυνομικό φρουρό συνέχεια δίπλα του
  • Δεν μπορούμε πάντα να βρούμε άκρη με τους νόμους ή με τα δικαστήρια.

Έτσι υπάρχει και η δεύτερη επιλογή της ατομικής προστασίας. Έτσι θωρακίζουμε τα σπίτια μας με ειδικές πόρτες και συστήματα συναγερμού, μαθαίνουμε πολεμικές τέχνες, αγοράζουμε όπλα κ.α. Πάλι όμως η εγκληματικότητα δεν μειώνεται απλά μειώνουμε τις πιθανότητες να προσβληθούμε εμείς.

Το ερώτημα που γεννάται είναι αν υπάρχει άλλη λύση. Πολλοί επιστήμονες ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει. Θα διαφωνήσω. Και όμως υπάρχει και ονομάζεται παιδεία.

Σας παιδεία ορίζουμε τη σωστή ανατροφή του παιδιού έτσι ώστε να γίνει χρήσιμος στην κοινωνίας. Να είναι ευγενής, να έχει σεβασμό προς όλο το κόσμο, να έχει υπομονή, κ.α. Δεν έχει να κάνει με την μόρφωση. Έτσι μπορούμε να δούμε άτομα με υψηλές σπουδές και να μην έχουν παιδεία πχ να μην δίνουν το κάθισμά τους σε μια έγκυο γυναίκα. Την ίδια στιγμή μπορούμε να δούμε αναλφάβητους να δείχνουν ανθρωπιά και να σέβονται άλλους.

Έτσι θα ήθελα να μελετήσουμε 3 παραδείγματα που έλαβαν μέρος σε χώρες του εξωτερικού υπο την μορφή κοινωνικού πειράματος επί βάθος χρόνου και θα δούμε και τα αποτελέσματα.

  • ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (bullying)

Το 2012 έληξε μια δεκαετής μελέτη που έλαβε μέρος σε δημοτικά σχολεία και γυμνάσια στο Ισραήλ. Η ίδια μελέτη έλαβε μέρος και σε μικρό αριθμό σχολείων της πόλης της Νέας Υόρκης στις ΗΠΑ. Οι μελετητές παρατήρησαν ότι οι μαθητές που προπονούνταν στο Krav Maga είχαν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εμπλακούν είτε ως θύματα είτε ως θύτες σε περιστατικά ενδοσχολικού εκφοβισμού. Εντάξει ως θύματα αυτό ίσχυε και σε άλλες πολεμικές τέχνες θα μου πείτε. Αλλά θύτες; Αυτό που είδαν ήταν ότι μέσω της εκπαίδευσης που λάμβαναν  μάθαιναν ότι η βία σε οποιαδήποτε μορφή  της δεν είναι αποδεκτή και ότι πρέπει να υπάρχει σεβασμός προς όλους. Άλλα συστήματα λόγω του αθλητικού τους χαρακτήρα δεν περνούσαν αυτό το βασικό μήνυμα στους ασκούμενους.   Έτσι σύμφωνα με την μελέτη τα παιδιά βάση της παιδείας που λάμβαναν στην εκπαίδευσή τους μάθαιναν όχι μόνο να μην γίνουν νταήδες αλλά και τη σημασία να προστατεύουν τους αδυνάτους. Έτσι ήταν ότι το Υπουργείο Παιδείας του Ισραήλ εφάρμοσε την εκπαίδευση Krav Maga σε όλα τα σχολεία και απαγόρευσε την διδασκαλία άλλων συστημάτων πολεμικών τεχνών. Αποτέλεσμα ήταν η μείωση των περιστατικών ενδοσχολικού εκφοβισμού κατά 72% ενώ πλέον η πλειοψηφία των μαθητών θα εμπλακεί να υπερασπίσει ένα θύμα σε περιπτώσεις κακοποίησης.

ΒΙΑΣΜΟΙ – ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

Πάμε τώρα στην Κένυα που επι δεκαετίες όπως και όλες σχεδόν οι αφρικάνικες χώρες, μαστιζόταν από υψηλά ποσοστά βιασμών και κακοποίησης γυναικών. Έτσι οι Κενυάτες ξεκίνησαν σε όλα τα σχολεία τους να διδάσκουν τα παιδιά πώς να είναι υπεύθυνοι πολίτες, πόσο κακό είναι ο βιασμός και η άσκηση βίας. Αποτέλεσμα είναι ότι μόνο σε 5 χρόνια τα ποσοστά βιασμών και κακοποιήσεων στη χώρα να έχουν μειωθεί κατά 50%. Πλέον τα παιδιά εμπλέκονται να υπερασπιστούν γυναίκες –θύματα, ο κόσμος ξεκίνησε να αναφέρει τα περιστατικά στην αστυνομία, ενώ οι νέοι άνδρες έχουν διδαχτεί ότι οι γυναίκες δεν είναι ούτε όργανα του σεξ ούτε σάκοι του μποξ.

ΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Πάμε τώρα στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στην Σουηδία. Η Σουηδία είναι μια χώρα που μέχρι πριν 30 χρόνια είχε απειροελάχιστους αλλοδαπούς. Τα τελευταία χρόνια και ειδικά με την λαθραία μετανάστευση στη χώρα έχει αυξηθεί αρκετά η εγκληματικότητα με αποτέλεσμα η Στοκχόλμη να είναι Νο 1 πόλη στην Ευρώπη σε βιασμούς και επιθέσεις γυναικών. Φυσικά όλοι μας θα λέγαμε ότι όλοι ο ξένοι είναι εγκληματίες και θα τους βάζαμε στο ίδιο σακί. Και όμως οι Σουηδοί δεν το έχουν πράξει σε αντίθεση με τους Γερμανούς, Βέλγους, Γάλλους και Ολλανδούς που έχουν μειονότητες εδώ και 70-80 χρόνια. Γιατί οι Σουηδοί δεν προβαίνουν σε ρατσιστικές επιθέσεις όπως προβαίνουν αρκετοί σε Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γαλλία; Διότι στο σχολείο ήδη από τη δεκαετία του 1950 τα παιδιά διδάσκονταν να σέβονται όλους ανεξαρτήτως θρησκείας, φυλής κ.α. Να κρίνουν τους ανθρώπους από τις δικές τους πράξεις και όχι από μιας μειονότητας. Έτσι αν ένας πχ Πακιστανός βιάσει μια γυναίκα θα κυνηγήσουν τον συγκεκριμένο Πακιστανό και όχι όλη την Πακιστανική κοινότητα. Αποτέλεσμα είναι ότι ενώ η βία έπρεπε να είχε κλιμακωθεί με γεωμετρική πρόοδο, όπως γίνεται σε άλλες χώρες, στην Σουηδία η βία έχει παραμείνει σταθερή.

Έτσι βάση των παραπάνω 3 παραδειγμάτων βλέπουμε ότι ένα σωστό σύστημα παιδείας που δεν επικεντρώνεται μόνο στην μόρφωση αλλά στην ψυχική και πνευματική διάπλαση του ανθρώπου θα μπορέσει να μειώσει κατά πολύ την βία και να δημιουργήσει υπεύθυνους και σωστούς πολίτες για μια χώρα. Έτσι αν επενδύσουμε σε ένα σύστημα που να διδάσκουμε στα παιδιά το σεβασμό στον συνάνθρωπο, να καταδικάζουμε την βία, να μάθουμε την προστασία του περιβάλλοντος, κ.α. θα μπορέσουμε να μειώσουμε το πρόβλημα της εγκληματικότητας, και να φτιάξουμε μια καλύτερη κοινωνία για τις μελλοντικές γενεές.

Θοδωρής Δ. Σαράφης

Εκπαιδευτής Krav Maga

International Krav Maga Federation

www.kravmaga.gr

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *