Στο πρώτο σκέλος της ανάλυσης περί προπαγάνδας μιλήσαμε για το ρόλο των ΜΜΕ στην αρνητική διάδοση ειδήσεων και στην αρνητική επιρροή του Έλληνα.
Όμως το κομμάτι προπαγάνδα υπάρχει παντού και θα ήθελα να δούμε κάποια πράγματα πλέον ΜΜΕ με σκοπό ο αναγνώστης να καταλάβει καλύτερα το θέμα προπαγάνδα και να μπορέσει να προστατευτεί από τα μηνύματα της προπαγάνδας. Όμως πρέπει να έχουμε αρχικά ανοιχτό μυαλό και να αξιοποιήσουμε την κοινή μας λογική.
Όπως είπαμε η προπαγάνδα «Είναι η διάδοση ειδήσεων, ιδεών, δογμάτων ή ειδικών εκκλήσεων με σκοπό να επηρεαστεί το φρόνημα, το συναίσθημα, η συμπεριφορά και η στάση μιας συγκεκριμένης ομάδας, ώστε να ωφεληθεί άμεσα ή έμμεσα εκείνος που την ασκεί.» Αν η προπαγάνδα είναι πετυχημένη κάνει θαύματα. Ένα πολύ καλό παράδειγμα είναι ότι τον Μάιο του 1945 ενώ οι Σοβιετικοί βομβάρδιζαν το Βερολίνο, οι Γερμανοί είχαν πιστέψει τόσο πολύ την προπαγάνδα του Γκαίμπελς που πίστευαν στην τελική νίκη, κάτι που έχω διαπιστώσει στο παρελθόν μιλώντας με Γερμανούς που πολέμησαν στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Προπαγάνδα βλέπουμε παντού στην πολιτική, στην παιδεία, στην θρησκεία παντού. Όμως για να γίνει μια καλή προπαγάνδα πρέπει να έχουμε κάποια δεδομένα μαζί με παραδείγματα. Προσοχή τα παραδείγματα είναι καθαρά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν είναι για προπαγάνδα.
- Κίνητρο. Ένα κίνητρο είναι αυτό που θα μας φέρει μπροστά στο κοινό. Με την είσοδο στα μνημόνια είδαμε τον συνασπισμό του 3% να γίνεται ως ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση. Είδαμε τη Χρυσή Αυγή από τα 3.000 μέλη να φτάνει στο 7%. Επίσης είδαμε με την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση να ξεκινάνε τα σενάρια της αποκάλυψης, και άλλα τραγελαφικά από τους κόλπους της εκκλησίας. Άλλωστε έτσι ο Χίτλερ δεν ανέβηκε στην εξουσία. Κάηκε η καγκελαρία έσυραν κατηγορίες στους Εβραίους και οι εβραίοι άρχισαν να διώκονται και ο Χίτλερ στην εξουσία.
- Ευήκοου – εύπιστο κοινό. ότι κάνει η Εκκλησιά. Σύμφωνα με τους ιερείς ότι συμβαίνει φταίνε οι μασώνοι. Προσωπικά δεν είμαι ελευθεροτέκτονας αλλά όποτε ακούω « α αυτός είναι ανθέλληνας γιατί είναι μασώνος» νευριάζω. Για παράδειγμα πόσοι ιερείς γνωρίζουν τη φιλοσοφία των μασώνων; Και όμως τους κατηγορούν παρόλο που η φιλική εταιρία το 1821 ήταν μασώνοι!!! Το ίδιο ισχύει και με τους Εβραίους. Τυχαία ο Χίτλερ κινήθηκε εναντίον τους και ακολουθήθηκε από όλη σχεδόν την Ευρώπη; Βλέπουμε σε διάφορα blog ότι έρχεται Ελληνο τουρκικός πόλεμος κ.α. Και όμως από τα στοιχεία δεν έχει αλλάξει κάτι στις ελληνοτουρκικές σχέσεις τα τελευταία 20 χρόνια.
- Σωστή εκμετάλλευση καταστάσεων. Είναι πολύ σημαντικό. Βλέπουμε 2 κόμματα της αριστεράς που όταν η Ελλάδα μπήκε στα μνημόνια ουσιαστικά δικαιώθηκαν σε αυτά που έλεγαν από το 1974. Το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγαν επί χρόνια για το ΔΝΤ και την ΕΚΤ και τα δεινά να γίνουμε θύματα των πιστωτών. Όμως στις εκλογές είδαμε το ΚΚΕ να μένει στάσιμό και σε πολλά μέρη να είναι πτωτικά τα ποσοστά του και ο ΣΥΡΙΖΑ να γίνεται κυβέρνηση. Γιατί; Μα γιατί το ΚΚΕ εγκλωβισμένο σε μια ξύλινη και αόριστη ρητορική απέτυχε να εκμεταλλευτεί σωστά τα γεγονότα και να δώσει λύσεις. Σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ που το κατάφερε και έγινε κυβέρνηση δείχνοντας ένα νέο πρόσωπο με νέους ανθρώπους, δίνοντας μια ελπίδα και λύσεις
- Σωστή διαχείριση μέσων. Στο ίδιο μήκος κύματος έχουμε και τα μέσα που θα χρησιμοποιήσουμε. Αν θέλουμε να στοχεύσουμε μεγάλους σε ηλικία τότε θα πάμε σε εφημερίδες. Αν θέλουμε νέους θα πάμε στο διαδίκτυο. Είναι τυχαίο που οι φοιτητικές πολιτικές παρατάξεις κάνουν προπαγάνδα μέσω πάρτυ; Είναι τυχαίο που οι αναρχικοί γεμίζουν τον κόσμο με αφίσες; Με το συχνό βομβαρδισμό κάτι θα μείνει στον εγκέφαλο του δέκτη και θα περαστεί το μήνυμα.
- Στήριξη σε κάποια αλήθεια. Κάτω από κάθε καπνό βρίσκεται μια φωτιά. Έτσι και εδώ βλέπουμε ότι κάνουμε χρήση της αλήθειας για να παίξουμε το παιχνίδι μας αλλά πάντα η αλήθεια είναι ορατή, το θέμα είναι αν το κοινό θέλει να την δει. Ας δούμε κάποια παραδείγματα:
- Σημαία της Χρυσής Αυγής. Δείχνει μια κόκκινη σημαία που στο κέντρο έχει ένα μαύρο μαίανδρο σύμβολο των Αρχαίων Ελλήνων. Οι ίδιοι λένε ότι δεν είναι Ναζιστές. Όμως δείτε την σημαία των Ναζί και της Χρυσής Αυγής : κόκκινη σημαία και το μαύρο σύμβολο περιβάλλεται από λευκό. Τυχαίο; Όχι.
- Στο αντίποδα έχουμε το ΚΚΕ. Τι σημαίνει; Κουμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος. Δηλαδή ότι απλά είναι ένα κόμμα που έχει ένα παράρτημα στην Ελλάδα. Άρα παίρνει εντολές και έχει ατζέντα κάποιου άλλου όπως είδαμε να πράττει την περίοδο της κατοχής και στον εμφύλιο που έπαιρνε διαταγές από τη Σοβιετική Ένωση, βάση παραδοχής των πρωταγωνιστών Ζαχαριάδη, Σάντου και Ιωαννίδη. Αν ήταν Ελληνικό κόμμα θα έλεγε Ελληνικό Κουμουνιστικό Κόμμα.
- Ηρωοποίηση. Και εδώ ο Χίτλερ και ο κ Μιχαλολιάκος έχουν κάνει θραύση. Κατάφεραν να φυλακιστούν και να ηρωοποιηθούν. Αυτοί που έρχονται ενάντια στο καθεστώς και κοιτάνε το καλό του κόσμου και αγαπάνε τη πατρίδα τους φυλακίζονται από την άρχουσα τάξη. Σύμφωνα με νομικούς η σύλληψη του κ Μιχαλολιάκου ήταν παράνομη και ασυνταγματική. Γιατί τότε δεν κατέφυγε στο δικαστήριο ανθρωπίνων δικαιωμάτων όπου θα κέρδιζε; Από όσο είδαμε η φυλάκισή του σίγουρα του ανέβασε τα ποσοστά και την πίστη αρκετών Ελλήνων. Ηρωοποίηση είχαμε και του κ Τσίπρα στις εκλογές του 2015 που φάνηκε ένας νέος άνθρωπος που ήταν ενάντια στα μεγάλα αφεντικά και πάλευε για το λαό κάτι που ανέβασε το άσημο κόμμα του Συνασπισμού να γίνει κυβέρνηση με ευρεία αποδοχή.
- Πρόσωπο εμπιστοσύνης. Ας δούμε διαφημίσεις για θέματα υγείας. Τα φάρμακα δείχνουν ότι τα συνιστούν γιατροί (ουσιαστικά ηθοποιοί με ρόμπα γιατρού) και άμεσα νοιώθουμε σιγουριά ότι το εν λόγο φάρμακο είναι το ιδανικό για εμάς. Το ίδιο ισχύει παντού. Ακόμα και σήμερα στην επαρχεία και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ο κοινοτάρχης, ο ιερέας και ο δάσκαλος είναι τα πρόσωπα που χαίρουν σεβασμό. Έτσι ότι πουν είναι νόμος για την κοινότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κουμουνιστές σε Ελλάδα (εμφύλιος) και στο εξωτερικό πρώτα αυτές τις 3 κατηγορίες εξολόθρευαν. Έτσι και σε μια καλή προπαγάνδα θα βάλουμε ένα πρόσωπο εμπιστοσύνης. Οι Αμερικάνοι έχουν τον Uncle Sam για παράδειγμα. Πρέπει να είναι ένα άτομο που θεωρείτε σημαντικό στο τομέα του. Όμως είναι όλοι οι ειδήμονες προπαγανδιστές; Όχι αλλά μπορούν να είναι έτσι πρέπει να δούμε καλά τα λεγόμενά του και να δούμε τον απώτερο σκοπό του.
- Να δείξουμε ότι είμαστε ένα με το κοινό που θέλουμε να προσεγγίσουμε. Σε αυτό το τομέα ο Χίτλερ και ο Γκαίμπελς ήταν αυθεντίες. Κατάφεραν να δείξουν σε ένα λαό ότι είναι δικοί τους. Άλλωστε μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι Γερμανοί ήταν αηδιασμένοι από τον Αυτοκράτορα και την πλουτοκρατία και είδαν στο πρόσωπο του άνεργου Χίτλερ ένα δικό τους άτομο. Το ίδιο έχουν κάνει πάρα πολλά πολιτικά κινήματα. Είναι τυχαίες οι κινήσεις της Χρυσής Αυγής με τα δωρεάν συσσίτια και τις αιμοδοσίες μόνο για Έλληνες; Ήθελαν να δείξουμε ότι είναι παιδιά του λαού που καταλαβαίνουν το λαό.
- Αθώες αναφορές. Πριν ξεκινήσουμε να αναλύουμε τα δεδομένα τι γράψαμε; «Προσοχή τα παραδείγματα είναι καθαρά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν είναι για προπαγάνδα». Μια αθώα δήλωση τι οποία επίτηδες έβαλα και ο λόγος είναι διότι έτσι ο αναγνώστης θα χαλαρώσει θα διαβάσει τα δεδομένα χωρίς να πάρει αμυντική στάση και έτσι να περάσει το μήνυμα. Είναι μια βασική αρχή και των πωλήσεων.
Έτσι κάνοντας μια πολύ μικρή ανάλυση σε ένα τεράστιο κομμάτι, πιστεύω ότι μπόρεσα να δώσω στον αναγνώστη μια ιδέα το τι είναι η προπαγάνδα.
Επειδή το εν λόγω site απευθύνεται σε νέους ανθρώπους θα σας πρότεινα να κοιτάξετε καλύτερα τα μηνύματα που λαμβάνετε. Η καλύτερη άμυνα είναι ο συνδυασμός κοινής λογικής και γνώσης. Η κοινή λογική είναι βασικό συστατικό της μόρφωσης και της χρήσης του μυαλού μας. Ας αμφιβάλλουμε δεν είναι κακό. Το πίστευε και μη ερεύνα είναι το κακό. Γνώση : χάρη στο διαδίκτυο και στα βιβλία έχουμε τεράστια γνώση μπροστά μας. Διαβάστε. Κοιτάξτε ένα πρόβλημα από πολλές πηγές. Πχ Πελοποννησιακός Πόλεμος κοιτάξτε τη πλευρά των Αθηναίων και των Σπαρτιατών, πάρτε πληροφορίες και από τις 2 μεριές και στη μέση θα βρείτε την αλήθεια πού πάντα είναι ορατή. Έτσι θα μπορέσετε να δείτε πιο καθαρά την αλήθεια και βάση αυτής να κινηθείτε.
Θ. Σ., Αξιωματικός Ειδικών Δυνάμεων