Μια εταιρεία που προκάλεσε επεισόδια σε μια ολόκληρη χώρα

Κάποιοι που γνωρίζουν από ιστορία θα σκεφτούν ότι πρόκειται για την Βρετανική Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών και τις εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, επεμβάσεις της στα εσωτερικά διαφόρων χωρών. Αλλά κάνετε λάθος. Πρόκειται για την Pepsi…

Ουσιαστικά μιλάμε για ακόμα μια διαφημιστική πατάτα, τεραστίων, όμως, διαστάσεων. Ας ξεκινήσουμε από την αρχή.

Στις αρχές του 1990 η Pepsi ήταν αρκετά πίσω από την Coca Cola στις πωλήσεις εξωτερικού. Τα στελέχη της που ήταν υπεύθυνα για την Νοτιοανατολική Ασία, συγκεκριμένα για τις Φιλιππίνες, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα marketing stunt, όπου θα έκαναν κάποιον ή κάποιους στις Φιλιππίνες εκατομμυριούχους. Έγραψαν αριθμούς στα καπάκια των προϊόντων τους και κάποιος αριθμός θα κέρδιζε 1.000.000 πέσος, περίπου 40.000 αμερικανικά δολάρια εκείνη την εποχή.

Ονόμασαν το παιδί τους “Number Fever” και είναι γεγονός ότι είχε απόλυτη επιτυχία. Υπολογίζεται ότι από τα περίπου 63 εκ. του πληθυσμού των Φιλιππίνων της περιόδου, τουλάχιστον οι μισοί είχαν λάβει μέρος με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Οι πωλήσεις ανέβηκαν κατά 40% και τα στελέχη, μεθυσμένα με την επιτυχία τους, υποσχέθηκαν περισσότερα δώρα (1.500 στο σύνολο τελικά) και μάλιστα επέκτειναν την δυνατότητα συμμετοχής για πέντε επιπλέον εβδομάδες.

Όλα μέχρι εδώ είναι καλά θα σκεφτείτε και θα έχετε δίκιο γιατί ουσιαστικά η εκστρατεία είχε τεράστια επιτυχία. Το μόνο που είχε να κάνει η Pepsi είναι να διαλέξει τον αριθμό – νικητή, που θα έκανε 1.500 άτομα εκατομμυριούχους.

Ο τυχερός αριθμός κληρώθηκε και ήταν το 349. Αριθμός που ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ να κληρωθεί, σύμφωνα με την επιθυμία της Pepsi, αλλά η εταιρεία που ήταν υπεύθυνη να το τρέξει αυτό προφανώς δεν έλαβε το ενημερωτικό… Το πρόβλημα είναι ότι ο αριθμός 349 δεν ήταν τυπωμένος σε 1.500 μπουκάλια, αλλά σε…..800.000.

Η Pepsi προσπάθησε να σώσει την κατάσταση λέγοντας ότι τα καπάκια δεν είχαν τους σωστούς κωδικούς ασφαλείας. Και φυσικά οι εκατοντάδες χιλιάδες σχεδόν πλούσιοι είπαν όλα εντάξει και πάμε σπίτια μας κρίμα. Φυσικά και όχι. Χιλιάδες μηνύσεις, επιθέσεις με μολότοφ (σε μπουκάλια Coca Cola και 7Up, μεγάλη απόδειξη ότι ο λαός στις Φιλιππίνες έχει αίσθηση του χιούμορ) στα εργοστάσια και στα φορτηγά της Pepsi και γενικά έγινε απλά χαμός.

 

Τελικά η Pepsi προσέφερε 20 δολάρια ανά άτομο για αποζημίωση. Τα χρήματα χρησιμοποιήθηκαν για να αγοράσουν μπλουζάκια για να μην τους πιάνουν τα δακρυγόνα. Και όχι, δεν είναι αστείο.

Τελικά, τα 2 εκ. δολάρια που είχε υπολογίσει η Pepsi να δώσει για βραβεία και άλλα έξοδα, έγιναν πάνω από 10 εκ. σε νομικά έξοδα και αποζημιώσεις. Και να πει κανείς ότι δεν το ήξεραν. Σε παρόμοια κατάσταση, στην Χιλή, η Pepsi είχε κατά λάθος, εξαιτίας ενός δυσλειτουργικού φαξ, ανακοινώσει λάθος νικητήριο αριθμό. Τα αποτελέσματα ήταν… περίπου τα ίδια αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Το δις εξ αμαρτείν;

Νάσος Μάμαλης, Οικονομολόγος

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *