Τώρα σας πείραξε το Πανεπιστήμιο με 8;

Πρόσφατα, ίσως τρέχει μια ή δύο μέρες, είδα μια φωτογραφία της Υπουργού Παιδείας στην Βουλή με την λεζάντα “Δεν μπαίνεις σε Πανεπιστήμιο με 8…. εκτός αν είναι χιλιάρικα.”

Και να σας πω το πρώτο πράγμα που μου πέρασε από μυαλό; Ε ΚΑΙ;!

Με συγχωρείται αλλά αν με αυτό εννοείτε ότι οι στούρνοι μαθητές θα πρέπει πλέον να πληρώνουν (σε ιδιωτικά, προφανώς, Πανεπιστήμια) για να προχωρήσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εμένα αυτό δε με ενοχλεί καθόλου. Και ξέρετε γιατί;

Έχει χαραχτεί πραγματικά στην μνήμη μου βάση σχολής ΤΕΙ που ήταν στο 0,8! Ούτε καν στο 1! Άτομο που έγραψε λάθος το όνομά του δηλαδή (αν και αυτό ξέρω ότι δεν ισχύει στις Πανελλήνιες, αλλά δίνει μια έμφαση, διαφωνείτε;), πέρασε σε σχολή! Και ένας Θεός ξέρει πως, θα βγει από την Σχολή με πτυχίο Επιστήμονα, πλέον που έχουν ενοποιηθεί όλα. Σκεφτείτε μόνο πως θα νιώθατε αν γνωρίζατε, ότι ο γιατρός που σας εξετάζει είχε μέσο όρο 1! Ή ο αρχιτέκτονας που σας σχεδίαζε το σπίτι.

Πείτε με αυστηρό, πείτε με υπερβολικό, πείτε με ότι θέλετε, ίσως να έχετε δίκιο. Αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι μαθητές που δεν μπορούσαν να περάσουν την βάση (έστω του 10, ας μην πάμε στο 12), μπορούν να εγγραφούν σε Πανεπιστημιακή σχολή.

Και εσείς το πρόβλημα το είδατε τώρα; Δηλαδή το πρόβλημα στην Παιδεία δεν είναι οι στούρνοι επιστήμονες που περάσανε 40 στα 50 μαθήματα με αντιγραφή και χάρες από τις παρατάξεις και τους καθηγητές; Δεν είναι ότι τα βιβλία είναι αρχαία και συγγράματα καθηγητών με διασυνδέσεις. Ή ότι καθηγητές που έχουν αναλάβει 7 ή 8 μαθήματα σε ένα τμήμα έχουν να πατήσουν σε αμφιθέατρο από την ορκωμοσία τους; Ή ότι τα προγράμματα σπουδών ήταν εξαιρετικά το 1965 που φτιάχτηκαν και δεν έχουν αλλάξει από τότε; Ή οτι οι γραμματείες ανοίγουν 2 ή 3 ημέρες για ένα δύωρο το πολύ και αντί να βοηθάνε τους φοιτητές τους μπερδεύουν χειρότερα (επειδή δεν γνωρίζουν ούτε και οι γραμματείες τι να κάνουν με το μπάχαλο που πρέπει να διαχειριστούν συνήθως…);

Όχι το πρόβλημά μας είναι τα ιδιωτικά ΑΕΙ.

Να σας ζωγραφίσω μια νοητική εικόνα; Επανέρχεται η βάση του 10. Δημιουργούνται ιδιωτικά ΑΕΙ. Μαθητές που γράφουν κάτω από την βάση, ή λιγότερο από αυτό που θέλουν και έχουν την οικονομική δυνατότητα, πληρώνουν και πηγαίνουν στα ιδιωτικά ΑΕΙ. Όσοι έχουν την ικανότητα και την εργατικότητα (και όχι το μυαλό, γιατί πολλές φορές παιδιά με μυαλό δεν καταφέρνουν να πάνε καλά στα μαθήματά τους όπως έχω δει πολλές φορές στο Κοινωνικό Φροντιστήριο όπου παραδίδω μαθήματα), περνάνε στις σχολές που θέλουν.

Οπότε έχουμε:

  1. Μια ομάδα σχολών που παρασιτούν (γιατί δεν μπορώ να πάρω στα σοβαρά σχολή με βαση 1….) και οι οποίες κλείνουν. Και ναι είναι ένα πλήγμα στην τοπική οικονομία για λίγο. Τα ενοίκια πέφτουν (δεν υπάρχουν πια φοιτητές να τα κρατάνε ψηλά) οι υπηρεσίες (φαγάδικα, καφετέριες κτλ) και γενικά η κίνηση πέφτει. Η τοπική κοινωνία είτε σηκώνει μανίκια και βρίσκει κάτι για να δουλέψει, είτε πεθαίνει (το οποίο για εμένα είναι λίγο φυσική επιλογή)
  2. Μια ομάδα φοιτητών που ΔΕΝ θα έπρεπε να έχουν περάσει στην Τριτοβάθμια, ανακαλύπτουν ότι πρέπει να βρούνε μια δουλειά. Οκ, δεν θα είναι διευθυντές, αλλά κάτι θα κάνουν που θα είναι χρήσιμο. Μπορεί και να γίνουν επιχειρηματίες ή ότι άλλο, όλα αυτά είναι καλά.
  3. Τα ΑΕΙ που έχουν απομείνει, θα βελτιώσουν, στο μέτρο του δυνατού, το πρόγραμμά τους για να τραβήξουν φοιτητές ώστε να μην είναι από αυτά που θα κλείσουν.

Και μια τελευταία παρατήρηση. Πιστεύετε ότι ο απόφοιτος του ιδιωτικού έχει περισσότερες ευκαιρίες από τον απόφοιτο του δημόσιου; Πλανάστε αγαπητοί. Αρχικά, δεν είμαστε Αμερική, να έχουμε το Χάρβαρντ και το Γιέηλ. Αλλά και να τα είχαμε, νομίζετε ότι αυτά τα κολλέγια είναι τόσο καλά; Φυσικά και όχι. Αλλά έχουν τις διασυνδέσεις και τους συλλόγους αποφοίτων και όπου και αν πας στην Αμερική σε μεγάλη επιχείρηση θα πετύχεις απόφοιτο από αυτά τα πανεπιστήμια. Ευνοιοκρατία είναι και εκεί.

Εδώ έχετε την εντύπωση ότι έχει διαφορά αν πήρες πτυχίο στην Αθήνα (του 19) ή στην Αλεξανδρούπολη (του 16); Το πτυχίο και το άτομο έχει σημασία. Τουλάχιστον εκεί που είναι αξιοκρατικοί και όχι σε οικογενειακές επιχειρήσεις που ο κανακάρης θα γίνει διευθυντής με πτυχίο Εντομολόγου και ειδίκευση στις Λιβελούλες.

Είναι μεγάλο το θέμα που έπιασα. Αν με αφήσετε μπορώ να γράψω διατριβή… Ας μείνω στο θέμα που άνοιξα πρώτο. Τα ιδιωτικά ΑΕΙ θα φέρουν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση μια ανταγωνιστικότητα που της έλειπε χρόνια τώρα. Για εμένα θα κάνουν καλό στην Παιδεία. Και αν λέτε ότι ο στούρνος θα μπει σε ΑΕΙ με € 8.000, σκεφτείτε ότι έκανε παλιά ακριβώς το ίδιο, μόνο που τα € 8.000 τα έδινε σε ενοίκια κτλ κτλ και έμπαινε σε ΑΕΙ της πλάκας για να πάει σε αυτό που ήθελε με κατατακτήριες (στην καλύτερη περίπτωση) ή με μεταγραφή.

Δεν μας φταίνε τα ιδιωτικά ΑΕΙ. Το στραβό μας το κεφάλι μας φταίει. Αλλά δεν το βλέπουμε; Το βλέπουμε;

Νάσος ΜάμαληςΟικονομολόγος

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published.