Ιστορίες Οικονομικής Ιδιοφυΐας Part 2

Μιας και δεν βλέπω τίποτα σημαντικό που να αξίζει σχολιασμό στην γενική οικονομική σκηνή, επανέρχομαι με άλλη μια ιστορία οικονομικής ιδιοφυΐας που μου τράβηξε πρόσφατα την προσοχή.

Την εταιρεία Minnetonka Corp. την έχετε ακουστά; Όχι υποθέτω. Το Υγρό Κρεμοσάπουνο, όπως το λέμε τελευταία; Και να μην έχετε στο μπάνιο σας, σίγουρα το έχετε δει, στην χειρότερη περίπτωση σε νιπτήρες μαγαζιών. Αλλά, θα μου πείτε, το σαπούνι που έχω ή που είδα, δεν είχε πουθενά το Minnetonka, που κολλάει αυτό, το δικό μου είναι… διαφήμιση δε κάνουμε.

Αυτό που ελάχιστος κόσμος ξέρει είναι ότι η πρώτη εταιρεία που εφηύρε το υγρό κρεμοσάπουνο ήταν αυτή η ελάχιστα γνωστή εταιρεία. Το πρόβλημά της ήταν ότι δεν θα μπορούσε σίγουρα να ανταγωνιστεί με τις μεγάλες εταιρείες του χώρου, οι οποίες σίγουρα θα αντέγραφαν την φόρμουλα παραγωγής. Το επιπλέον πρόβλημα ήταν ότι τίποτα στην παραγωγή σαπουνιού δεν μπορούσε τότε να πατενταριστεί, ώστε να διατηρήσει η εταιρεία έστω ένα μικρό πλεονέκτημα, ή να κερδίσει κάποια χρήματα από την πώληση της πατέντας τουλάχιστον. Η διοίκηση της εταιρείας στράφηκε σε άλλους δρόμους.

Μπορεί να μην μπορούσε να έχει πατέντα για την κατασκευή σαπουνιού, αλλά εξίσου σημαντική με την κατασκευή ήταν ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε ο καταναλωτής να το χρησιμοποιήσει άμεσα, δηλαδή η συσκευασία στο μπουκάλι αλλά κυρίως η μικρή αντλία πάνω από το μπουκάλι. Ε λοιπόν, αυτή η αντλία ΗΤΑΝ πατενταρισμένη και μάλιστα την άδεια για την κατασκευή της την είχανε μόνο 2 παραγωγοί στις Η.Π.Α. Ο κύριος Robert R. Taylor, ο ιδιοκτήτης και διευθύνων της Minnetonka Corp. έκανε κάτι απλό όσο και πανέξυπνο. Αγόρασε 100 εκ. αντλίες. Με τη μια. Με αποτέλεσμα για ένα ολόκληρο έτος, κανένας από τους ανταγωνιστές του να μην έχει πρόσβαση σε αντλίες.

Το αποτέλεσμα

Οι κολοσσοί του χώρου είδαν πολύ γρήγορα την ευκαιρία και το πόσο επαναστατικό ήταν αυτό το προϊόν και το αντέγραψαν σε χρόνο ρεκόρ. Αλλά…. δεν είχανε αντλίες για να προχωρήσουν σε παραγωγή. Για ένα ολόκληρο χρόνο το SoftSoap (έτσι αποφάσισαν να ονομάσουν το προϊόν) της Minnetonka Corp ήταν στα ράφια μόνο του, ενώ η χαρακτηριστική συσκευασία του (με την αντλία) το έκανε πολύ εύκολα αναγνωρίσιμο. Το αποτέλεσμα;

  • Σε έξι μήνες είχε πωληθεί σαπούνι αξίας 25. εκ. δολαρίων.
  • 2 χρόνια αργότερα (1967) ο Taylor πούλησε τα brand names SoftSoap & Village Bath σε μεγάλη εταιρεία του χώρου για 61 εκ. δολάρια
  • Το 1969 η εταιρεία Minnetonka Corp εξαγοράστηκε από άλλο κολοσσό του χώρου για 376 εκ δολάρια!

Απλά για να καταλάβετε τα μεγέθη, το ένα δολάριο του 1987, σήμερα θα άξιζε 14. Και αυτό αν υπολογίσουμε σταθερό πληθωρισμό και αρκετά μικρό, αν πάμε με πραγματικά στοιχεία μπορεί η τιμή να είναι και 50% παραπάνω. Η Minnetonka Corp. μπορεί να μην έμεινε πουθενά στην ιστορία και σήμερα να μην την ξέρει κανείς. Ο κ. Robert R. Taylor όμως έχει μείνει στην μνήμη όλων των οικονομολόγων που έχουν ασχοληθεί με τον τομέα. Ο κ. Taylor πέθανε σε ηλικία 77 ετών το 2013.

Μάμαλης Νάσος, Οικονομολόγος

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *