Η κότα έκανε το αυγό, ή το αυγό τη κότα;

Καλά διαβάζεις. Ο καταλογισμός ευθυνών πλέον, είναι  μείζων θέμα, όταν πρόκειται στην απώλεια ή και την πρόσληψη βάρους.

Όχι, δεν φταίει κανείς άλλος παρά αυτός που το έχει, αλλά έμμεσα έπαιξαν ρόλο αρκετοί παράγοντες, κυρίως ψυχολογικού περιεχομένου, για την κατάληξη μιας δύσκολα αναστρέψιμης κατάστασης, ειδικά όταν αφορά ακραία φαινόμενα.

Το κύριο ερώτημα όμως, παραμένει. Η απώλεια βάρους γιατί είναι δύσκολη; Εφόσον, νιώθεις όντως αυτή την λιγούρα, είτε νερό πίνεις, είτε ο,τι τρίκ και να έχεις κάνει. Γιατί απλά δεν σταματάς να τρώς ή όταν σταματάς γιατί δεν χάνεις.

Εδώ υπάρχει ένας συνδυασμός παραγόντων. Δεν φταίει μόνο η διάσταση του στόμαχου, δεν φταίει μόνο η μεταβολική δυσλειτουργία, δεν φταίει μόνο η αυξημένη αποθήκευση λίπους, δεν φταίει μόνο η ψυχολογία, δεν φταίνε μόνο οι ορμόνες.
Μελετώντας όμως τις τελευταίες (οι οποίες είναι βιοχημικές ουσίες, αποτελούμενες από λιπίδια ή πρωτεΐνες, ανάλογα σε ποιο από τα 3 είδη υπόκειται), διαπιστώνουμε ότι έχουν φτάσει σε ένα σημείο μόνιμης δυσλειτουργίας  και ειδικά αν αναλογιστείς, ότι κάποιες δρουν ταχέως και άλλες βραδέως, σε συνδυασμό με μηχανισμούς δράσης-ανατροφοδότησης (δηλαδή δίνεις μια εντολή και λειτουργεί ανάλογα με αυτήν. Σε κάποιο σημείο μακροπρόθεσμα, έχει μάθει να λειτουργεί υπό αυτή την εντολή, οπότε πλέον δεν τη δίνεις εσύ, αλλά εκείνη, που έχει  μάθει, να λειτουργεί έτσι για καιρό και πλέον νομίζεις, ότι την δίνεις. Δεν είναι αποπροσανατολισμός ή κοροϊδία. Είναι οικονομία και επιβίωση.), καταλαβαίνεις ότι είναι δύσκολο να αναστραφούν.

Πάμπολλες έρευνες, έχουν αφιερωθεί, στην μελέτη και την ανάπτυξη λύσεων, αυτού του ζητήματος και έχουν αποδείξει, ότι η ορμονική λειτεουργία, έχει άμεση επιρροή με την αποθήκευση λίπους, ειδικά στην επικίνδυνη περιοχή της κοιλιάς.
Ας δούμε τις κύριες ορμόνες, που έχουν να κάνουν με τον έλεγχο του βάρους και πώς να προσπαθήσουμε να αναστρέψουμε –εν καιρώ- τη δράση τους:

  1. ΛΕΠΤΙΝΗ: έχουμε να κάνουμε, με την χωρίς αμφιβολία, πιο σημαντική ορμόνη, όσον αφορά την αποθήκευση λίπους στο σώμα και με τον «καπετάνιο» των ορμονών που ευθύνονται για την απώλεια λίπους στο σώμα. Δουλειά της, είναι να ενημερώνει τον εγκέφαλο, για την γεμάτη αποθήκη από λίπος και για την μην αναγκαία αποθήκευση άλλου, με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση της λαιμαργο-υπερφαγίας. Σε φαινόμενα παχυσαρκίας, έχουν παρατηρηθεί πολύ υψηλά επίπεδα λεπτίνης στο αίμα, μέχρι και 4 φορές προσαυξημένα, σε συνδυασμό με λανθασμένη λειτουργία της! Έτσι, αφού η λεπτίνη κυκλοφορεί, πέφτεις στην παγίδα της λεπτινοαντίστασης και εν τέλει, δεν δίνεται ποτέ το σήμα του κορεσμού, με αποτέλεσμα; την υπερφαγία.
    Απ’ την άλλη, σε άτομα που είναι καιρό σε ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο, η λεπτίνη έχει κατασταλεί σε μεγάλο βαθμό (ώστε να αποθηκευτεί λίπος, λόγω λίγων θερμίδων), που επίσης οδηγεί σε λαιμαργικά φαινόμενα.
    Πρόσεχε λοιπόν, τα τρόφιμά σου, να μην είναι σκουπιδοειδή που προκαλούν φλεγμονές, να ασκείσαι καθημερινά, να αποφεύγεις αναψυκτικά και βλαβερά λιπαρά και να κοιμάσαι σίγουρα 8 ώρες
  2.  ΚΟΡΤΙΖΟΛΗ:  ή αλλιώς στρεσσορμόνη. Η συγκεκριμένη, εκκρίνεται από το σώμα, όταν βρίσκεται σε κατάσταση stress. Χρόνια ανεβασμένα επίπεδα αυτής της ορμόνης, προκαλούν υπερφαγία και αυξημένη λιποαποθήκευση. Απέφυγε τις καταστάσεις που προκαλούν άγχος, άκου περισσότερη από τη μουσική που σου αρέσει και έλεγξε που πρέπει να αντιδράσεις αγχωδώς και που όχι. Επίσης, απέφυγε τα αναψυκτικά και τα υπόλοιπα προϊόντα ζάχαρης, καθώς και υπερβολικά λιπαρά, ενώ οι φυσιολογικές ώρες ύπνου, ωφελούν τα μέγιστα.
  3.  ΙΝΣΟΥΛΙΝΗ:   Η ανάλυση για αυτήν την ορμόνη, μπορεί να είναι εκτενέστατη, σήμερα όμως θα περιοριστούμε σε βασικές αρχές. Κάθε φορά που τρως, το σώμα την εκκρίνει, για να διατηρήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα χαμηλά. Παίρνει την γλυκόζη και την μεταφέρει στους μύες και το ήπαρ ή την αποθηκεύει ως λίπος, γιατί ναι, αυτή η ορμόνη, είναι υπεύθυνη λιπογέννεσης. Οπότε, σοφό θα είναι, να περιορίσεις την πρόσληψη υδατανθρακών μέσα στην ημέρα σου και να τους λαμβάνεις όταν πραγματικά χρειάζεται. Επίσης, η άσκηση θα βοηθήσει, αφού η γλυκόζη θα χρησιμοποιείται για τις απαιτήσεις των μυών και δεν θα αποθηκεύεται.
  4.  ΓΚΡΕΛΙΝΗ:  Μια ορμόνη μυστήριο, η οποία ευθύνεται για την πείνα μας, αφού δίνει σήμα στον εγκέφαλο, για το πότε έχει ανάγκη το σώμα από τροφή. Σε φυσιολογική κατάσταση, η γκρελίνη είναι στο ζενίθ της πριν από ένα γεύμα, ενώ βρίσκεται στο ναδίρ μιάμιση ώρα ύστερα. Σε κατάσταση παχυσαρκίας, όμως, η γκρελίνη βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα ύστερα από την κατανάλωση γεύματος, οπότε δεν δίνεται δυνατό σήμα κορεσμού στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα υπερφαγίας. Τα αναψυκτικά και η φρουκτόζη, ενισχύουν τη δυσλειτουργία της γκρελίνης, ενώ η σωστή ενυδάτωση και η υψηλή κατανάλωση πρωτεΐνης, συντελούν  στην αντιμετώπιση του φαινομένου.

Μην πελαγώνεις. Ο τρόπος ζωής σου, δεν χρειάζεται να είναι χάμπουργκερ, πίτσα, τυλιχτά με σος και πατάτες τηγανητές. Ούτε μανιασμένα μαρούλια, σπανάκια και μήλα. Απλή καθημερίνη άσκηση και ένα ποσοστό 80% – 90% φρούτων, λαχανικών, ξηρών καρπών, οσπρίων. Από κάποιο σημείο και ύστερα, θα αποφεύγεις το σκουπιδοφάι, διότι αυτές τις εντολές θα έχουν πάρει οι ορμόνες και δεν θα το χρειάζονται. Μην ξεχνάς, το σώμα σε υπακούει και ύστερα δεν θέλει να σε κουράζει, καθώς είναι λάτρης της συνήθειας. Εσύ επέλεξε τη συνήθειά σου, άλλωστε όπως διακρίνεις και παραπάνω… ‘’όλα είναι στο μυαλό’’.

(Η εξαγωγή, ενός υπεύθυνου διαιτολογικού ή προπονητικού προγράμματος, συντάσσεται μόνο από απόφοιτους Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και συναφών ιδρυμάτων καθώς και απόφοιτους τμημάτων Φυσικής Αγωγής αντίστοιχα)

Μιχαλαρόγιαννης Γιάννης, Προπονητής Αθλημάτων – Στέλεχος Διαιτολογίας

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *