Μπορούμε να Mειώσουμε τα Τροχαία Aτυχήματα;

Πριν από 25 χρόνια εγκαταστάθηκαν οι πρώτες κάμερες διαχείρισης της κυκλοφορίας όπως και κάμερες που φωτογράφιζαν τους παραβάτες που ξεπερνούσαν το όριο ταχύτητας. Άμεσα πολλοί καλοθελητές με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα προσωπικά στοιχεία ζητούσαν την απομάκρυνσή των καμερών. Έτσι παρέμειναν οι κάμερες διαχείρισης της κυκλοφορίας αλλά πλήν της Αττικής Οδού δεν υπάρχουν κάμερες να φωτογραφίζουν τους ραλλίστες οδηγούς. Αποτέλεσμα των φιλελεύθερων αντιλήψεων περι ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσωπικών δεδομένων:

  • Μεγάλος αριθμός τροχονόμων απασχολείται σε καθημερινή βάση να κάνει διαχείριση της κυκλοφορίας
  • Τα τροχαία δεν έχουν μειωθεί
  • Οι παραβάτες ερυθρού σηματοδότη και ταχύτητας δεν έχουν συνετιστεί και δυστυχώς αυξάνεται ο αριθμός τους. Έτσι το 2015 υπήρχαν 173.476 περιπτώσεις υπερβολικής ταχύτητας και 14564 περιπτώσεις παραβίασης ερυθρού σηματοδότη

Όμως αυτό δεν μας λέει πολλά. Ας δούμε όμως τις επιπτώσεις όπως καταγράφηκε το 2015 από την Τροχαία:

  • Ελαφρά Τραυματίες: 12.872
  • Βαριά Τραυματίες: 1068
  • Νεκροί:789

Δυστυχώς το μεγαλύτερο μέρος των θυμάτων οφείλεται σε υπερβολική ταχύτητα και παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και του σήματος Stop.

Μια μελέτη από το εξωτερικό (Μεγάλη Βρετανία) έχει δείξει ότι η χρήση ηλεκτρονικών μέσων έχει σημαντικά οφέλη. Αρχικά όλο και περισσότερες χώρες έχουν κάμερες καταγραφής παραβίασης του ορίου ταχύτητας σε κεντρικούς δρόμους εντός πόλεων και σε εθνικές οδούς, όπως και κάμερες φωτογραφίας παραβατών ερυθρού σηματοδότη και στοπ σε κεντρικές οδικές αρτηρίες και με αυστηρότατες ποινές. Βάση αυτών η Βρετανική μελέτη υποστηρίζει ότι τα τροχαία μπορούν να μειωθούν τουλάχιστον κατά 35%.

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν λιγότερα τροχαία και συνεπώς λιγότερα θύματα. Δηλαδή θα ήταν άσχημα να είχαμε τα παρακάτω αποτελέσματα (υπολογίζοντας το 35% μείωση σε τροχαία και θύματα):

  • Ελαφρά Τραυματίες: 8369 ελαφρά τραυματίες
  • Βαριά Τραυματίες: 694
  • Νεκροί:513

Άρα αν είχαν εφαρμοστεί αυτά το 2015 θα είχαμε 4129 τραυματίες λιγότερους (ένας αριθμός που παρέμεινε με μόνιμη παράλυση ή βλάβη) και θα είχαν σωθεί 276 συμπολίτες μας.

Εκτός από το κοινωνικό ζήτημα μήπως πρέπει να εξετάσουμε την επιβάρυνση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των Ασφαλιστικών Ταμείων για την αποκατάσταση των τραυματιών που υπολογίζεται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ που θα μπορούσαν να διατεθούν σε άλλους τομείς εξυγίανσης του ΕΣΥ.

Άρα μήπως πρέπει πλέον να σκεφτούμε εκτός των αγκυλώσεων του φακελλώματος και της παραβίασης των προσωπικών δεδομένων των δραστών και ας δούμε πια και τα ανθρώπινα δικαιώματα των θυμάτων. Αλήθεια τα θύματα δεν έχουν δικαίωμα στην ζωή και στην υγεία; Το σκέφτηκε αυτό κανείς;

Επίσης ας σκεφτούμε ότι δυστυχώς υπάρχει μεγάλος αριθμός δραστών που προκαλεί τροχαίο και ο δράσης εξαφανίζεται αφήνοντας το θύμα αβοήθητο και δυστυχώς πολλές φορές το θύμα υποκύπτει. Γιατί να μην μπορέσουμε μέσω των καμερών να βεβαιώσουμε την παράβαση και η αστυνομία να επαλειφτεί της σύλληψης του δράστη.

Τέλος έχουμε και το θέμα προστίμων. Δεν μπορεί σε κάθε φανάρι να υπάρχει τροχονόμος να βεβαιώνει παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Όμως με τις κάμερες μπορούμε να το αντισταθμίσουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να λαμβάνει το κράτος και περισσότερα έσοδα από κλήσεις. Δηλαδή μπορεί το κράτος να αυξήσει τα έσοδά του από κλήσεις όπως έκανε πχ το 2005 η Αυστρία που είχε αύξηση εσόδων κατά 600% περίπου μέσα σε ένα μόνο έτος!!!

Αλλά τι γίνεται με την διαχείριση της κυκλοφορίας; Η απάντηση είναι ότι τζάμπα έχουν στην Αττική δεκάδες τροχονόμους να κάνουν διαχείριση της κυκλοφορίας με πρότυπα του 1950 (μόνο η περικεφαλαία τους λείπει). Η Αθήνα έχει ειδικό σύστημα με ένα κουμπί που μπορεί μέσω των καμερών να διαχειριστεί την κυκλοφορία σε όλες τις κεντρικές οδούς με αποτέλεσμα οι 70-100 τροχονόμοι να αποδεσμευτούν. Τι θα κάνουν; Πολύ απλά κάποιοι θα στελεχώσουν τα ΤΟΤΑ (Ανακριτικά τροχαίας) ενώ κάποιοι άλλοι θα μπορούν να στελεχώσουν τα αστυνομικά τμήματα σαν ομάδες πρόληψης εγκληματικότητας.

Τι κερδίζουμε με αυτές τις κινήσεις:

  • Μείωση παραβιάσεων με παράλληλη μείωση τροχαίων ατυχημάτων με μείωση κόστους σε ζωές και επιβάρυνσης ΕΣΥ και ασφαλιστικών ταμείων.
  • Περισσότεροι συνάνθρωποί μας θα γλυτώσουν από το θάνατο ή τραυματισμούς.
  • Περισσότερη ασφάλεια στους δρόμους.
  • Περισσότερα έσοδα στο κράτος από βεβαιώσεις παραβιάσεων.
  • Καλύτερη διαχείριση ανθρωπίνου αστυνομικού δυναμικού.

Θ. Σ., Αξιωματικός Ειδικών Δυνάμεων

Facebooktwitterpinterestinstagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *