Τι πραγματικα οφελη λαμβανουν τα παιδια απο τις πολεμικες τεχνες

Ένα από τα μεγάλα διλλήματα των γονέων προτού γράψουν τα παιδιά τους σε μια πολεμική τέχνη είναι μην γίνουν τα παιδιά βιαία και λόγω της γνώσης κτυπημάτων επικίνδυνα. Αυτή την υπόθεση θα εξετάσουμε σήμερα.

Πράγματι όλοι οι γονείς έχουν μια τέτοια έγνοια που πηγάζει από τα ερεθίσματα που δίνουν διάφορες ταινίες δράσης αλλά και κακοί εκπαιδευτές.

Πρώτα από όλα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι τα παιδιά είναι καθρέφτες των μεγάλων που περιλαμβάνουν τους γονείς τους, τους δασκάλους τους και οποιονδήποτε ενήλικα έρχονται σε επαφή σαν μαθητής – δάσκαλος. Έτσι για οποιαδήποτε κακή συμπεριφορά του παιδιού πρέπει να αναζητήσουμε κυρίως ευθύνες σε γονείς, δασκάλους, εκπαιδευτές. Τέλος σημαντικό ρόλο παίζουν και οι φίλοι του παιδιού (δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι).

Όταν ο γονέας φέρνει ένα παιδί στη σχολή πολεμικών τεχνών θέλει το παιδί να μάθει να προστατεύεται από τυχόν επιθέσεις. Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν σημαντικό ρόλο είναι να διαλέξουμε ένα καλό δάσκαλο. Δεν μας ενδιαφέρουν οι διακρίσεις του, τα κύπελλά του, το παρουσιαστικό του. Μας ενδιαφέρει να είναι καλός άνθρωπος με αρχές που θα αναλάβει τη σωστή διαπαιδαγώγηση του παιδιού.

Ο δάσκαλος που θα διαλέξουμε πρέπει να είναι σωστός, να διδάσκει την ανιδοτέλεια, την ομαδικότητα, και να βοηθάει τα παιδιά να υιοθετήσουν καλές συνήθειες. Τι είναι οι καλές συνήθειες; Να σέβεται τους άλλους, να μην κάνει διακρίσεις (φύλλο, καταγωγή, θρησκεία, τυχόν πνευματικές ή σωματικές αναπηρίες κ.α.). Να μάθει να είναι καλός μαθητής. Να υιοθετήσει ένα σωστό και υγιές τρόπο ζωής.

Αυτά επιτυγχάνονται μέσω ομαδικών παιχνιδιών και κανόνων που ουσιαστικά προωθούν την ευγενή άμυλα και την συνεργασία. Εν συνεχεία με διδάγματα για το τι είναι σωστό και τι όχι με εξήγηση και τέλος μέσω των πράξεων του δασκάλου. Έτσι ο ρόλος του δασκάλου είναι για τα παιδιά, ρόλο καθοδηγητή και πρότυπου. Με τις πράξεις του το παιδί θα ακολουθήσει το παράδειγμα του δασκάλου με σκοπό να του μοιάσει. Έτσι αν ο δάσκαλος είναι καλός άνθρωπος και ο μαθητής θα γίνει καλός άνθρωπος και χρήσιμος για την κοινωνία.

Πολλοί θα αναρρωτηθούν όμως δεν διδάσκετε κτυπήματα και άμυνες; Βάση της εμπειρίας των 26 ετών στις πολεμικές τέχνες μπορώ να διαβεβαιώσω ότι το σημαντικό είναι να κάνουμε σωστούς ανθρώπους και εν συνεχεία σωστούς μαχητές. Πιο συγκεκριμένα στην International Krav Maga Federation (IKMF) της οποίας είμαι μέλος, το σημαντικό είναι  είναι να πάρουμε τα παιδάκια και να τους περάσουμε καλές συνήθειες, κάτι που δυστυχώς πολλοί άλλοι δεν το κάνουν. Αυτό που έχουμε δει είναι το εξής:

  • Ένα παιδάκι που έγινε καλός μαχητής δεν είναι απαραίτητο να γίνει και καλός άνθρωπος. Υπάρχουν πολλά παιδιά που λόγω των γνώσεων τους σε χτυπήματα θα προκαλούν σχολικό εκφοβισμό, και θα εκμεταλλεύονται τους αδυνάτους.
  • Ένα παιδάκι που είναι καλός άνθρωπος θα μπορέσει στο μέλλον να γίνει καλός μαχητής αλλά θα μάθει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του μόνο για να προστατεύσει τη ζωή του και τη ζωή των άλλων, ενώ στη ζωή του θα έχει μάθει να δέχεται όλους τους ανθρώπους, να συνεργάζεται μαζί τους και έτσι να βοηθήσει να καλυτερεύσει ο κόσμος στον οποίο ζούμε.

Σαν γονιός τι θα προτιμήσετε;

Έτσι βάση του πετυχημένου μοντέλου της IKMF έχουμε δει ότι  τα παιδιά που κάνουν Krav Maga χαρακτηρίζονται από:

  • Έλλειψη χρήσης βίας. Την χρησιμοποιούν μόνο όταν δεν υπάρχει άλλη επιλογή και αποκλεισιτκά για την προστασία της σωματικής τους ακεραιότητας
  • Αποκτούν σεβασμό προς τους υπόλοιπους ανθρώπους χωρίς διαχωρισμούς
  • Δεν έχουν εγωκεντρισμό, ναρκισσισμό και υπέρμετρο εγωισμό
  • Γνωρίζουν να λειτουργούν σε ένα σύνολο ατόμων

Την ίδια στιγμή παρατηρούμε ότι τα περισσότερα παιδάκια στην Ελλάδα είναι υπέρβαρα και φοβικά. Σύμφωνα με μελέτες περίπου το 30% των παιδιών 5 – 15 ετών  στην Ελλάδα είναι υπέρβαρα. Οι αιτίες είναι γνωστές σε όλους: καθισιό, ηλεκτρονικά παιχνίδια, φαγητό αμφιβόλου ποιότητας (junk food, αναψυκτικά). Ο Δάσκαλος σαν πρότυπο θα βοηθήσει τα παιδιά να αποβάλουν αυτές τις κακές συνήθειες. Πώς; Πολύ απλά θα σας δώσω 2 παραδείγματα από τη δική μου διδασκαλία:

  • Πριν το μάθημα και μετά το μάθημα έτρωγα ένα φρούτο. Μάλιστα πρόσφερα και στα παιδιά. Έτσι τα παιδιά έβλεπαν τον δάσκαλό τους να τρώει σωστά. Επίσης κάποιες φορές για επιβράβευση έδινα ένα φρούτο στον καλύτερο μαθητή. Αποτέλεσμα ήταν ότι σε ένα τμήμα 10 παιδιών που μόνο 2 έτρωγαν φρούτα,  μέσα σε 2 μήνες να έχουμε όλα τα παιδάκια έτρωγαν σε καθημερινή βάση ένα φρούτο
  • Πριν το μάθημα τα ρώταγα τι έφαγαν για μεσημέρι και επιβράβευα αυτά που έτρωγαν σπιτικό φαγητό, όσπρια, λαχανικά κ.α. ενώ τους έλεγα και το τι έφαγα εγώ. Έτσι στον πρώτο κιόλας μήνα οι γονείς μου έλεγαν πώς τα παιδιά τους ξεκίνησαν να τρώνε μπρόκολο, φακές, σαλάτες, φρούτα κ.α. και να αποφεύγουν έτοιμα φαγητά και αναψυκτικά.

Έτσι με αυτό τον τρόπο στο μέλλον τα παιδιά θα χάσουν τα περιττά κιλά και θα εξασφαλίσουν την υγεία τους αφού όπως είναι γνωστό το υπερβολικό βάρος προκαλεί πολλά προβλήματα υγείας κυρίως στην καρδιά.

Τα παιδιά που είναι φοβικά θεωρώ ότι είναι πλέον μια μάστιγα. Τα μισά παιδιά 5 – 12 ετών που μπαίνουν σε μια σχολή φοβούνται και τον ίσκιο τους. Μου έχει κάνει εντύπωση πόσο κολλημένα είναι στις μητέρες τους και πόσο φοβούνται όχι μόνο τον δάσκαλο αλλά και τα άλλα παιδάκια. Η αρχή να μπουν στο χώρο προπόνησης είναι πολύ δύσκολή. Όμως προσπαθούμε με παιχνίδια να προσελκύσουμε το παιδάκι να κάνει το πρώτο βήμα και να μπει μέσα και εν συνεχεία το απεμπλακούμε από τους γονείς και το αφήνουμε να παίξει με τα άλλα παιδάκια. Με παιχνίδια ομαδικότητας τα παιδάκια μαθαίνουν να συνεργάζονται με άλλα παιδιά και έτσι σιγά – σιγά αποβάλλουν το φόβο τους ενώ μη βλέποντας τους γονείς στο χώρο τα βοηθάει να απεξαρτηθούν και στηριχτούν στις δικές τους δυνάμεις. Με συνεχή επιβράβευση, αγάπη, πίστη και νουθεσίες ο δάσκαλος θα βοηθήσει το παιδί να στηριχτεί στα πόδια του. Έτσι βλέπουμε ότι ήδη το πρώτο μήνα τα παιδάκια μαθαίνουν να διαβάζουν μόνα τους, να τρώνε μόνα τους, να μην φοβούνται και να γίνονται πιο κοινωνικά και συνεπώς πιο ευτυχισμένα.

Τι γίνεται με την εκπαίδευση των πολεμικών τακτικών; Πραγματοποιείται και αυτή αλλά με διαφορές από τους ενήλικους:

  • Ο μισός χρόνος αφιερώνεται σε παιχνίδια όπου τα παιδιά θα μάθουν βασικές αρχές και ομαδικότητα και η υπόλοιπη ώρα αφιερώνεται σε χτυπήματα και σε άμυνες.
  • Τα παιδάκια μέχρι την ηλικία των 12 δεν διδάσκονται κτυπήματα αλλά μόνο άμυνες και σπρωξίματα. Κτυπήματα θα μάθουν μόνο σε περιπτώσεις απαγωγών.
  • Τα παιδάκια μαθαίνουν συνεχώς ότι η βία δεν είναι καλή και ότι δεν χρησιμοποιούμε αυτά που μαθαίνουμε παρα μόνο για να σώσουμε την ζωή μας.

Εν κατακλείδι μέσω του Krav Maga διδάσκουμε στα παιδάκια να είναι πρώτα υπεύθυνοι άνθρωποι και εν συνεχεία μαχητές. Δίνουμε έμφαση στο να φτιάξουμε καλούς ανθρώπους που θα λειτουργούν με σεβασμό μέσα στο κοινωνικό σύνολο και θα αποφεύγουν την βίαιη λύση.

Έτσι οι γονείς με το να γράψουν τα παιδιά τους σε μια σχολή Krav Maga μπορεί να μην τα δουν με διακρίσεις σε πρωταθλήματα αλλά θα τα δουν να γίνονται σωστοί, χρήσιμοι και υπεύθυνοι άνθρωποι εξασφαλίζοντάς τους ένα καλύτερο αύριο. Θα είναι το καλύτερο δώρο που ένας γονέας θα δώσει στο παιδί.

Θοδωρής Δ. Σαράφης

Εκπαιδευτής Krav Maga

International Krav Maga Federation

www.kravmaga.gr

Facebooktwitterinstagram

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *